29 augusti, 2006

Skandalderbyt i Stockholm.

Att läktarbråken i storstadsklubbarna får fortsätta är en skandal, men att ingen har lyckats komma på metoder att stoppa dem är för mig obegripligt. Det måste ju gå att urskilja de värsta huliganerna, för jag tror att det i princip är samma gäng som startar kravallerna i varje fall i Stockholm, och ge dem ett kännbart straff. och utestänga dem från besök på arenorna på livstid! Det är ju inga riktiga supportar som vill se sitt lag drabbas av poängavdrag, böter och spela för tomma läktare.

En första åtgärd borde vara att sluta att spela derbyn på Söderstadion där man inte kan garantera säkerheten, dessutom bör ståplatsläktarna tas bort på arenorna så att "supportrarna" sprids ut över arenan. Ett sätt att skydda spelare och domare på plan är väl att sätta upp 2 meter högt stängsel runt plan för att stoppa intrång, men jag tror inte ens det stoppar de värsta bråkstakarna.

Poängavdrag tycker jag inte är det rätta straffet för sådana här incidenter, då det gynnar de andra lagen om kampen till första platsen. Laget och spelarna har ju inte gjort något fel. Däremot är kännbara böter för Hammarby och spel inför tomma läktare på sin plats. Vad fotbollsförbundet i övrigt kan utdöma för straff har jag ingen aning om.

I de största fotbollsbråken i Sverige har det varit antingen AIK-, Djurgården- eller Hammarbysupportrar inblandade. Vilket jag tar till intäkt för att Stockholmslagen och fotbollsansvariga i Stockholm inte vidtagit de åtgärder som behövs för att stoppa fotbollshuliganerna.

All svensk fotboll, från minsta knatteserie till allsvenskan, påverkas negativt av fotbollsvåldet.

Nu är det upp till storstadsklubbarna och Fotbollsförbundet att ta tag i problemet en gång för alla innan den publik som gillar fotboll kommer till skada.

Update: Tre poängs avdrag för Hammarby + böter. Poängavdrag är inte det rätta straffet som jag hävdat tidigare. Laget och spelare borde inte straffas .

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Länkat till Intressant.se

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida